Det enkla svaret är att ”det beror på”. Det är alltså inte enkelt.
2017 händer det att en skolvärdinna noterar att elever flyttat möbler i ett uppehållsrum. Tre elever ligger på soffor som blockerar framkomligheten. Hon säger till eleverna tre gånger att resa sig och flytta på sofforna men blir inte åtlydd. I samma stund kommer en lärare förbi. Han är på väg till lektion och har ont om tid, men vill hjälpa till för att visa att de vuxna på skolan samarbetar. Han säger åt eleverna men blir heller inte hörsammad. Han går fram till dem. En rullar ner från soffan när han lägger händerna på hans ben, den andre reser sig upp medan en tredje ligger kvar och håller sig fast i soffan. Han lyfter upp eleven som ligger kvar, som direkt säger att han ska anmäla läraren.
Läs mer: Får man ingripa ”handgripligt” mot en ordningsstörande elev?
Juridik för lärare och för lärarens trygghet och självkänsla
Få lärare har juridik i sin utbildning. När man kommer ut i praktiken är det ett behov att veta något om skolans juridik för att kunna klara ut sin roll och hur man ska göra när det blir rörigt. Lagar och normer är ju viktiga strukturer som ger ramar för skolarbetet. Att inte veta något alls, skapar otrygghet i röriga och konfliktfyllda situationer.