Att förebygga upprepade störningar
Upprepade störningar kan vara väldigt olika. Det kan vara en som hela tiden stör, eller många som upprepar ett visst störande mönster. Det leder till lite olika förebyggande strategier. En person som har ett störande beteende ger en inriktning på att samtala med den personen, fråga och försöka förstå om det är viljemässigt eller om eleven faller ur ramen för att summan av alla krav som uppgift, miljö och ämnesinnehåll i klassen är för svårt. Men när en stor del av klassen stör varandra genom hög ljudnivå, bristande koncentration på uppgiften, rörelser i klassrummet och annat, behöver läraren försöka se och pröva olika sätt att åtgärda och förebygga. Läraren behöver också se om det är så att hen själv bidrar till bristande ordning, inte för att lägga skuld på sig själv, men för att se ytterligare vägar framåt. Det är inte ovanligt att samspelet mellan lärare och elever kan leda till störningar.
Sida 2 av 2