Författare |
Titel |
År |
Not |
Alvesson, Mats |
Kommunikation, makt och organisation |
1997 |
|
Angelöw, Bosse |
Det goda förändringsarbetet |
1991 |
|
Arfwedsson, Gerard |
Nyare forskning om lärare |
1994 |
|
Arfwedsson/Arfwedsson |
Didaktik för lärare |
1991 |
|
Arwedsson, Gerd |
Hur och när lär sig elever |
1992 |
|
Arvonen, Jouko |
Att leda via idéer |
1989 |
|
Barnevik, Percy |
Ledarskap 200 råd |
2013 |
|
Beng/Pettersson |
Sun Zis krigskonst |
1997 |
Originalet är från 200fkr och är en av de första strategiböckerna. |
Benniech-Björkman, Li |
Någonting har hänt |
2002 |
|
Berg, Bretell, m.fl |
Skolans arbetsorganisation – vad är det? |
1987 |
|
Bjurwill, Christer |
Reflektionens praktik |
1998 |
|
BlankerZ, Herwig |
Didaktikens teorier och modeller |
1987 |
|
Bolman/Deal |
Nya perspektiv på organisation och ledarskap |
1997 2003 |
Andra och tredje upplagan |
Bruner, Jerome |
På väg mot en undervisningsteori |
1966 |
|
Carlberg, Anders |
Vuxna betyder allt – är vi vuxna uppgiften |
2002 |
|
Carlström/Hagman |
Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering |
1992 |
|
Carlzon, Jan |
Riv pyramiderna |
1990 |
|
Claesson, Paulsson, Valinder |
Matematikämnet i skolan |
1979 |
|
Claesson/Olson |
Lust att leda |
1992 |
|
Cohen/Manion |
Research mthods in education |
1997 |
|
Colnerud/Granström |
Respekt för lärare Om lärares professionella verktyg – yrkesspråk och etik |
1995 |
|
Cullberg, Johan |
Dynamisk psykiatri |
1994 |
|
Cullberg,, Johan |
Kris och utveckling |
1975 |
|
Czarniawska, Barbara (red) |
Organisationsteori på svenska |
1998 |
|
Dahlbom-Hall, Barbro |
Lära män leda kvinnor |
1992 |
|
Dahlbom-Hall, Barbro |
Lära kvinnor chefa män |
1996 |
|
Dahlkwist, Matts |
Lärarens ledarskap – relationer och grupprocesser |
2012 |
|
Dalin, Per |
Skolutveckling teori |
1994 |
|
Dalin, Per |
Skolutveckling praktik |
1995 |
|
Dalin, Per |
Utbildning för ett nytt århundrade |
1994 |
|
Dryden/Vos |
Inlärningsrevolutionen |
1994 |
|
Ds |
Där man inte har något inflytande finns inget personligt ansvar |
1995 |
|
Egidius, Henry |
Pedagogiska utvecklingslinjer |
1973 |
|
Ekholm, Lander |
Utvärderingspraktikan |
1993 |
|
Elevorganisationen |
Elevrätt |
1993 |
|
Elevorganisationen |
Makthandboken |
1996 |
|
Ellmin/Levén |
Att arbeta i ledningsgrupp |
1994 |
|
Emanuelsson, Ingemar |
En skola för alla |
1984 |
Kunskapsöversikt |
Enquist, Anders |
Kommunikation på arbetsplatsen |
1994 |
|
Erdis, Mare |
Juridik för pedagoger |
2004 |
|
Eriksson/Lindblad |
GEM-engelska |
1987 |
|
Folkhälsoinstitutet |
Låter sig skyddsänglar organiseras |
1998 |
|
Freire, Paolo |
Pedagogik för förtryckta |
1975 |
|
Gardner, Howard |
Så tänker barn – och så borde skolan undervisa |
1991 |
|
Gordon, Thomas |
Aktivt lärarskap |
1977 |
|
Grandelius, Bengt |
Att sätta gränser |
2000 |
|
Granström, Kjell |
Dynamik i arbetsgrupper |
2000 |
|
Grinder, Michael |
Ledarskap och lärande i klassrummet |
1991 |
|
Grosin, Lennart |
Alla föräldrar kan |
2001 |
|
Gustavsson, Bernt |
Bildning i vår tid |
1996 |
|
Guvå/Hylander |
Grundad teori |
2003 |
|
Hansson, Anders |
Salutogent ledarskap |
2010 |
|
Hargreaves, Andy |
Läraren i det postmoderna samhället |
1998 |
|
Hargreaves/Fullan |
Professionellt kapital |
2013 |
|
Hartman/Lundgren |
Dewey, John, Individ, skola och samhälle |
1995 |
|
Hattie, John |
Synligt lärande för lärare |
2012 |
|
Holmqvist, Mona (red) |
Lärande i skolan |
2006 |
|
Hutlman, Glenn |
Intelligenta improvisationer |
2001 |
|
Håkansson/Sundberg |
Utrmärkt undervisning |
2014 |
|
Hård av Segerstad, Anita (red) |
Skola med styrfart |
1994 |
|
Iwarsson, Petter |
Samtal i skolan |
2014 |
|
Jacobsen/Thorsvik |
Hur moderna organisationer fungerar |
2008 |
|
Jensen/Löw (red) |
Pedagogiskt ledarskap |
2011 |
|
Johansson/Rosén |
Släpp tankarna loss |
1992 |
|
Jönsson/Rehman |
Den obändiga söklusten |
2000 |
|
Kaplan/Norton |
Balanced scoredard |
1999 |
|
Karlsson, Ove |
Att utvärdera – mot vad? |
1995 |
|
Kim/Mauborgne |
Blue ocean strategy |
2005 |
|
Kimber, Birgitta |
Att främja barns och ungdomars utveckling av social och emotionell kompetens |
2005 |
|
Kline/Saunders |
Tio steg mot en lärande organisation |
1993 |
|
Klingberg, torkel |
Den lärande hjärnan |
2011 |
|
Kronvall/Olsson/Sköldborg |
Förändring och lärande |
1991 |
|
Kvale, Steinar |
Den kvalitativa forskningsintervjun |
1997 |
|
Labovitz/Rosansky |
Det totalfokuserade företaget |
1997 |
|
Larsson, Eva |
Stökig klass – rektors ansvar |
2011 |
|
Lauvås/Handal |
Handledning och praktisk yrkesteori |
1993 |
|
Laxvik, Thorsten |
Bärande relationer |
2001 |
|
Laxvik, Thorsten (red) |
Den vackra motmakten |
2004 |
|
Leithwood, Kenneth |
Changing leadership for changing times |
2000 |
|
Lennéer Axelsson/Thylefors |
Om konflikter |
1996 |
|
Lewis, Elen |
Fenomenet IKEA |
2005 |
|
Liljegren, Birgitta |
Elever i svårigheter |
1991 |
|
Liljequist, Kurt |
Skola och samhällsutveckling |
1994 |
|
Lindberg, Andreas |
Konsulthandboken |
1998 |
|
Linde, Göran |
Det ska ni veta- en introduktion till läroplansteori |
2000 |
|
Lindell/Hartikainen |
Var går gränsen? Värdegrunden i praktiken |
2001 |
|
Lindhgren/Mazetti |
Handbok för martyrer |
1993 |
|
Lindskog, Claes |
Platon, Teaitetos |
1996 |
|
Lortie, Dan C |
Schoolteacher |
1975 2002 |
|
Lotscenter |
Lots |
1980 |
|
Lunddahl/Skärvad |
Utredingsmetodik för samhällsvetare och ekonomer |
1982 |
|
Lärarförbundet |
Lärarens handbok |
2002 |
|
Lärarförbundet |
Skola i förändring |
1998 |
|
Maltén, Arne |
Kommunikation och konflikthantering |
1998 |
|
Moqvist, Louise |
Ledarskap i vardagsarbetet |
2005 |
|
Moxnes, Paul |
Hjältar häxor och horor |
1995 |
|
Möller, Jorunn |
Lära och leda i skolan |
1996 |
|
Nerell/Sandberg |
Ledarskap och Arbetssorganisation |
1994 |
Arbetarskyddsnämnden |
Nestor, Bo |
Studieledare i grundskolan |
1991 |
|
Nestor, Bo |
Mentorskap för skolledare |
1999 |
|
Nevander Friström, Lena |
Kränkta människor samarbetar inte |
2001 |
|
Nordengren/Olsen |
Att leda på distans |
2006 |
|
Normell, Margareta |
Pedagogens inre rum |
2004 |
|
Odin/Wallin/Åhs |
Lokal arbetsplan |
1983 |
|
Ogden, Terje |
Social kompetens och problembeteenden i skolan |
2008 |
|
Olweus, Dan |
Hackkycklingar och översittare |
1973 |
|
Palmlund, Ingvar |
Effektiva myndigheter inom snävare gränser |
1985 |
|
Parkinson, C Northcote |
Parkinssons lag |
1957 |
|
Parzyk, Ing-Marie |
En skola för andra |
1999 |
|
Petersson/Vahlne |
Handledning |
1997 |
|
Pihlgren/Svensson |
Målstyrning |
1989 |
|
Rapp, Stephan |
Rektorn och lagen |
2009 |
|
Rask/Wennbo |
Bemötas eller bedömas |
1983 |
|
Regeringens prop |
Skolans utveckling och styrning |
1989 |
|
Repstad, Pål |
Närhet och distans |
1993 |
|
Richardsson, Gunnar |
Svensk utbildningshistoria |
19991 |
|
Risling, Anders |
Konsult i organisation |
1989 |
|
Ronsten (red) |
Betydelsefulla lärare2001 |
|
|
RRV |
Lokal skolutveckling – statens roll och ansvar |
1998 |
|
RRV |
Skolverkets tillsyn |
2001 |
|
RRV |
Att verksamhetsanpassa lönepolitiken |
1998 |
|
Sahlberg/Leppilampo |
Samarbetsinlärning |
1998 |
|
Sandberg/Targama |
Ledning och förståelse |
1998 |
|
Sandqwist, Karin |
Åldersintegrerad undervisning |
1994 |
|
Senge, Peter |
Den femte disciplinen |
1995 |
|
Silén/Normann/Sandén |
Problembaserad inlärning |
1993 |
|
Sjölund, Arne |
Gruppsykologi |
1974 |
|
SKL |
Guide till verksamhetsutveckling och måluppfyllelse |
2010 |
|
SKL |
Lärares arbetstid |
2010 |
|
Skolverket |
Barns samlärande |
2000 |
|
Skolverket |
Lgr 11 Grundskolan |
2011 |
|
Skolverket |
Lgr 11 Grundsärskolan |
2011 |
|
Skolverket |
LPO 94 |
|
|
Skolverket |
Kunskapsutnyttjande |
1994 |
|
Skolverket |
Skola i utveckling – Samtal i förändring |
1999 |
|
Skolverket |
Skola i utveckling – verktyg som förändrar |
1999 |
|
Skolverket |
Från regler till eget ansvar |
1994 |
|
Skolverket |
Ansvaret för skolan – en kommunal utmaning |
1997 |
|
Skolverket |
Skola i utveckling – När inget facit finns, en skolutveckling i en decentraliserad skola |
1999 |
|
Skolverket |
Forskning om liv och arbete i svenska klassrum |
1995 |
|
SLL |
Att räkna med folkhälsa |
1998 |
|
SOU |
Skola för bildning |
1992 |
|
SOU |
Skolfrågor |
1997 |
|
SOU |
LUT Lärare för skola i utveckling |
1974 |
|
SOU |
Ett nytt betygssystem |
1992 |
|
SOU |
Storstad i rörelse |
2005 |
|
SOU |
Inflytande på riktigt |
1996 |
|
Specialpedagogiska skolmyndigheten |
Inkluderande undervisning – vad kan man lära av forskningen? |
2013 |
|
Statskontoret |
Chefen är död, leve chefen |
1985 |
|
Steinberg, John |
Ledarskap i klassrummet |
2013 |
|
Steinberg, John |
Att vända en klass |
2013 |
|
Steinberg, John |
Klassens inre arbete |
1994 |
|
Steinberg, John |
Hur man handskas med besvärliga klasser |
1993 |
|
Stensmo, Christer |
Ledarskapet i klassrummet |
1997 |
|
Stensmo, Christer |
Pedagogisk filosofi |
1994 |
|
Stiftelsen framtidens skola |
Framtidens skola |
1994 |
|
Svedberg, Lars |
Pedagogisk ledarskap och pedagogisk ledning |
2016 |
|
Svedberg, Lars |
Gruppsykologi |
1997 |
|
Svenska kommunförbundet |
Vetvärt |
1998 |
|
SÖ |
Lgr 69 |
1969 |
|
SÖ |
Lgr 80 Grundskolan |
1981 |
|
SÖ |
Lgr 80 Särskolan |
1981 |
|
SÖ |
Om grundläggande kunskaper i en skola för alla |
1990 |
|
SÖ |
Skolledaryrket |
1984 |
|
Ullman, Annika |
Rektorn |
1997 |
|
Utbildningsdepartementet |
Den första skolboken - en bok om den nya skolan |
1994 |
|
Vestergaard/Löfstedt/Ödman |
Pespektiv på pedagogiken |
1976 |
|
Vetenskapsrådet |
Rektor – en forskningsöversikt 2000-2010 |
2011 |
|
Wiberg, Sven |
Riv skolan, börja lära |
1995 |
|
Wiliam, Dylan |
Att följa lärande |
2013 |
|
Wolrath Söderberg, Maria |
Finns det genvägar till klokhet |
2003 |
|
Wärneryd m.fl |
Att fråga, om frågekonstruktion |
1993 |
|
Ylander, Christian |
Gubbstruktur |
1981 |
|
Åhs, Olle |
Bortom bråk och hårt klimat |
2003 |