Ledarskapet i klassrummet
  • Du är här:  
  • Förstasidan

Klassrumsledarskap – varför?

Lärarens profession vilar på en grund inom tre kompetenser:

  • Ämneskunskaper, kunskaper i vad man undervisar
  • Didaktiska/pedagogiska kunskaper, om hur man undervisar
  • Ledarkunskaper, hur man leder elever i undervisning

De två första är givna i lärarutbildningen.

Men den tredje kompetensen, ledarskap, har under lång tid lyst med sin frånvaro men kanske börjar komma mer och mer. Detta trots att forskning visar att just sådana kompetenser avsevärt underlättar lärarens möjligheter att leda en klass, att skapa en god lärmiljö och att hantera alla de situationer som kan uppstå i en klass.

Läs mer: Klassrumsledarskap – varför?

Steg att ta för att få en klass att fungera

Steg att ta för att få en klass att fungera 

  1. Introduktion
  2. Gör problemet till ditt eget
  3. Fokusera på det du skall göra!
  4. Behåll ditt lugn och din låga puls, och gör inget förhastat!
  5. Låt en i taget tala och se till att alla andra, även du själv, är tyst då någon talar!
  6. Börja alltid lektionen på ett bestämt sätt som fungerar
  7. Avsluta alltid lektionen på ett bestämt sätt som fungerar
  8. Gör en planering mellan start och slut av lektionen som har ett bekant mönster och fungerar
  9. Enkla tydliga reger som hålls konsekvent
  10. Visa ut den som inte sköter sig
  11. Pricka av de som är med eller mot
  12. Hämta in föräldrarnas mandat till 100%

Läs mer: Steg att ta för att få en klass att fungera

Skapa drömklassen, steg 1

Du kanske inte varit där någon gång ännu. Allt bara fungerar och flyter på. När alla jobbar på kan man släppa en knappnål och det hörs när den slamrande slår i det mjuka golvet. Studiero turbo, skulle men kunna säga. Men finns studiero bara där det redan finns, eller kan det också skapas till något som detta från ett sämre läge, eller till och med riktigt dåligt. Kan alla klasser bli drömklassen med stort D?

Läs mer: Skapa drömklassen, steg 1

Tjänster, uppdrag, utbildningar ...

Kompetensutveckling, utbildningar och föreläsningar, utredningar m.m.

  • Studiedag eller föreläsning
  • Utbildning/handledning för lärare och arbetslag i teman kring klassrumsledarskap
  • Utbildning/handledning för skolledare kring ledarskapsteman
  • Utredningar och andra uppdrag i skolverksamhet/ledning/elevhälsa/lokaler

 

Läs mer: Tjänster, uppdrag, utbildningar...



 

Huvudmeny

  • Förstasidan
  • Ledarskap
    • Praktik
      • Planering
      • Klassrumsmöblering
      • Samtal
      • Sätta gruppen
      • Trygghet
      • Ny i jobbet
      • Elevhälsa
      • Studiero
    • Teorier
      • Kunskap
      • Juridik
      • Ekonomi
      • Ledarskap
  • Om webbplatsen
    • Tjänster
    • Information
    • Kontakt
    • Referenser
  • Blogg

Nytt

  • Får man ingripa ”handgripligt” mot en ordningsstörande elev?
  • Skolbänken
  • Formell utredning av kränkande behandling
  • Tryggheten kommer först
  • Exempel på ledarskapsteorier

Läst

  • Steg att ta för att få en klass att fungera
  • Introduktion till planering av undervisning
  • Klarar du att sänka ljudnivån?
  • Skapa drömklassen, steg 1
  • Det är jag som gör den här webbplatsen

Who's Online

Vi har 91 besökare och inga medlemmar online