Ledarskapet i klassrummet
  • Du är här:  
  • Förstasidan

Klassrumsledarskap – varför?

Lärarens profession vilar på en grund inom tre kompetenser:

  • Ämneskunskaper, kunskaper i vad man undervisar
  • Didaktiska/pedagogiska kunskaper, om hur man undervisar
  • Ledarkunskaper, hur man leder elever i undervisning

De två första är givna i lärarutbildningen.

Men den tredje kompetensen, ledarskap, har under lång tid lyst med sin frånvaro men kanske börjar komma mer och mer. Detta trots att forskning visar att just sådana kompetenser avsevärt underlättar lärarens möjligheter att leda en klass, att skapa en god lärmiljö och att hantera alla de situationer som kan uppstå i en klass.

Läs mer: Klassrumsledarskap – varför?

Steg att ta för att få en klass att fungera

Steg att ta för att få en klass att fungera 

  1. Introduktion
  2. Gör problemet till ditt eget
  3. Fokusera på det du skall göra!
  4. Behåll ditt lugn och din låga puls, och gör inget förhastat!
  5. Låt en i taget tala och se till att alla andra, även du själv, är tyst då någon talar!
  6. Börja alltid lektionen på ett bestämt sätt som fungerar
  7. Avsluta alltid lektionen på ett bestämt sätt som fungerar
  8. Gör en planering mellan start och slut av lektionen som har ett bekant mönster och fungerar
  9. Enkla tydliga reger som hålls konsekvent
  10. Visa ut den som inte sköter sig
  11. Pricka av de som är med eller mot
  12. Hämta in föräldrarnas mandat till 100%

Läs mer: Steg att ta för att få en klass att fungera

Vad är studiero?

 

Studiero definieras som ett tillstånd där eleverna arbetar med sina uppgifter, utan att störningar inträffar. Alltså är studiero en form av arbetsro, där eleverna sysselsätts med sina uppgifter utan att de stör andra eller själva blir störda. En störning blir då ett problem för läraren som vill skapa studiero. Läraren löser problemet genom att åtgärda störningen.

Vanliga störningar i klassrum är att

  • Elever kommer sent
  • Elever pratar utan att ha ordet
  • Elever rör sig så andra störs
  • Elever gör andra saker än de ska
  • Upprepningar av dessa störningar
  • Läraren stör genom att ingripa mot störningar

    Läs mer: Vad är studiero?

Att åtgärda störningar

Läraren åtgärdar störningar, genom någon form av ingripande som är anpassat till störningen och den eller de som stör. Det kan ibland röra sig om att många stör på samma sätt, eller att en stör upprepat på samma sätt. Läraren kan också störa genom sitt ingripande. Riktigt rörigt kan det bli när många störningar sker samtidigt och upprepat samtidigt som lärarens många ingripanden också stör.

Läs mer: Att åtgärda störningar

Sida 1 av 2

  • 1
  • 2


 

Huvudmeny

  • Förstasidan
  • Ledarskap
    • Praktik
      • Planering
      • Klassrumsmöblering
      • Samtal
      • Sätta gruppen
      • Trygghet
      • Ny i jobbet
      • Elevhälsa
      • Studiero
    • Teorier
      • Kunskap
      • Juridik
      • Ekonomi
      • Ledarskap
  • Om webbplatsen
    • Tjänster
    • Information
    • Kontakt
    • Referenser
  • Blogg

Nytt

  • Att förebygga upprepade störningar
  • Att åtgärda störningar
  • Vad är studiero?
  • Får man ingripa ”handgripligt” mot en ordningsstörande elev?
  • Skolbänken

Läst

  • Steg att ta för att få en klass att fungera
  • Introduktion till planering av undervisning
  • Klarar du att sänka ljudnivån?
  • Skapa drömklassen, steg 1
  • Det är jag som gör den här webbplatsen

Who's Online

Vi har 28 besökare och inga medlemmar online