Klassrumsledarskap – varför?
Lärarens profession vilar på en grund inom tre kompetenser:
- Ämneskunskaper, kunskaper i vad man undervisar
- Didaktiska/pedagogiska kunskaper, om hur man undervisar
- Ledarkunskaper, hur man leder elever i undervisning
De två första är givna i lärarutbildningen.
Men den tredje kompetensen, ledarskap, har under lång tid lyst med sin frånvaro men kanske börjar komma mer och mer. Detta trots att forskning visar att just sådana kompetenser avsevärt underlättar lärarens möjligheter att leda en klass, att skapa en god lärmiljö och att hantera alla de situationer som kan uppstå i en klass.
Steg att ta för att få en klass att fungera
Steg att ta för att få en klass att fungera
- Introduktion
- Gör problemet till ditt eget
- Fokusera på det du skall göra!
- Behåll ditt lugn och din låga puls, och gör inget förhastat!
- Låt en i taget tala och se till att alla andra, även du själv, är tyst då någon talar!
- Börja alltid lektionen på ett bestämt sätt som fungerar
- Avsluta alltid lektionen på ett bestämt sätt som fungerar
- Gör en planering mellan start och slut av lektionen som har ett bekant mönster och fungerar
- Enkla tydliga reger som hålls konsekvent
- Visa ut den som inte sköter sig
- Pricka av de som är med eller mot
- Hämta in föräldrarnas mandat till 100%
Skapa drömklassen, steg 1
Du kanske inte varit där någon gång ännu. Allt bara fungerar och flyter på. När alla jobbar på kan man släppa en knappnål och det hörs när den slamrande slår i det mjuka golvet. Studiero turbo, skulle men kunna säga. Men finns studiero bara där det redan finns, eller kan det också skapas till något som detta från ett sämre läge, eller till och med riktigt dåligt. Kan alla klasser bli drömklassen med stort D?
Tjänster, uppdrag, utbildningar ...
Kompetensutveckling, utbildningar och föreläsningar, utredningar m.m.
- Studiedag eller föreläsning
- Utbildning/handledning för lärare och arbetslag i teman kring klassrumsledarskap
- Utbildning/handledning för skolledare kring ledarskapsteman
- Utredningar och andra uppdrag i skolverksamhet/ledning/elevhälsa/lokaler