Classroom Management

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Ledarskapet i klassrummet

Introduktion till planering av undervisning

Skicka sidan

Som alltid om planering handlar det om en framtid vi inte har en aning om. Ibland fungerar vår planering i den framtid den avser, ibland fungerar den inte alls. Trots de bästa intentioner, blir det inte alltid som man planerat. Se bara på politiken.

Man kan planera på många olika sätt. Planeringen kan vara övergripande eller mer i detalj. Den kan omfatta innehållet och formerna för undervisningen. Den kan omfatta vem som agerar för vem i processen.

Läs mer...
 

Kan alla elever nå målen enligt ämnenas kursplaner?

Skicka sidan

En inte alldeles enkel fråga. En fråga som kan provocera. En fråga som kan hamna lite utanför vad som är korrekt. En fråga som är svår att hantera i relation till enskilda elever i svårigheter. En fråga som ställs och står emot ”höga förväntningar”. En fråga man helst vill smita ifrån för att inte bli anklagat att komma med bortförklaringar för att inte skolan lyckas. En fråga som man ända måste hantera dagligen med det ansvar frågan kräver. Men hur?

Läs mer...
 

Entreprenörskap i all ära, men kan det undervisas?

Skicka sidan

 

Det önskas av skolorna att vi arbetar med elevernas entreprenörskap eller deras entreprenöriella lärande. I många kommuner är det ett mål och lärarna som oftast saknar utbildning för denna typ av utbildning, prövar sig fram. Men hur gör man, går det att undervisa? Eller kan man bara lära sig det själv? Skall skolorna arbeta med elevernas företagande eller vad handlar det om? Klart är att det är mycket korrekt att vilja detta, men jag vill ändå påstå att detta är något som legat som en pedagogisk grundsyn under mycket lång tid, och man kan undra varför detta plötsligt kommer upp nu när det borde vara i bruk sedan förra läroplanen?

Läs mer...
 

Lärarens ledarskap, introduktion

Skicka sidan

Lärarens ledarskap i klassrummet

Läraren har flera "ben" att stå på i form av kunskaper till grund för sitt yrkesutövande.

  • Kunskap om ämnen
  • Kunskap om hur ämnet lärs ut och lärs in
  • Kunskap om att leda och organisera verksamheten i klassrummet

Läs mer...
 

Skolpolitik nu och då

Skicka sidan
I stora ting är det bra att ha velat!

Artikeln beskriver problemet med att i beslut om skolreformer beakta önskvärda och icke önskvärda effekter i förutsättningar och resultat, trots att den allmänna välviljan är att alltid göra bättre. Med den nya läroplanen för grundskolan och skollagen tas ett nytt steg mot framtidens skola. Men lika lite nu som tidigare vill man att det skall bli sämre. Ändå verkar den tidigare läroplanen och skollagen inte ha beaktat möjligheten att vi skulle få en sämre skola, trots att beslutet fattades i en bred enighet.  Hur skall vi då förhålla oss till möjligheten att vi sitter i samma situation om 20 år som nu, att vi uppfattar reformerna som ett misslyckande?

Läs mer...
 


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Sök på CM

Vem är uppkopplad

Vi har 67 besökare online